گروه صنعت و بازرگانی پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در گفت وگو با رادار اقتصاد در خصوص اثرات استیضاح وزیر صمت روی بازار خودرو و آنچه می توان در این بازار خلل آفرین باشد گفت: با توجه به اینکه عموما سرپرست وزارتخانه نمی تواند تصمیمات مهم و بلند مدتی اتخاذ کند علی رغم اینکه سرپرست فعلی وزارت صمت برخی مسائل را می تواند رتق و فتق کند اما در برخی مسائل دست سرپرست بسته است، لذا از این جهت امکان ایجاد مشکلاتی بر سر برخی مسائل مهم و کلیدی ذیل این وزارتخانه وجود دارد.
وی در این باره گفت: به هر حال امیدواریم معاونت خودروی وزارت صنعت و معدن وظایف خود را به درستی انجام دهد، ضمن اینکه انتظار می رود فرآیند انتخاب وزیر کاردانی از سوی رئیس جمهور و مجلس برای ساماندهی این وزارتخانه به سرعت انجام شود چرا که به تعویق انداختن این مهم به معنای از دست رفتن زمان و ایجاد چالش های جدی در بخش صنعت کشور از جمله حوزه خودروسازی است.
رسول سلیمانی کارشناس و تحلیلگر بازار و صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که علت کاهش نرخ خودرو طی روزهای اخیر و بعد از استیضاح وزیر صنعت و معدن چیست، گفت: قطع به یقین نمی توان کاهش نرخ خودرو طی روزهای گذشته را ناشی از استیضاح آقای فاطمی امین دانست، چرا که بازار کار خود را انجام می دهد، به همین خاطر می توان بخشی از دلیل کاهش قیمت خودرو را ناشی از انتشار خبر تصویب دو فوریتی واردات خودروی دست دوم از سوی مجلس و رضایت دولت و بانک مرکزی بر سر این موضوع عنوان کرد، بنابراین این خبر نسبت به سایر اخبار از جمله استیضاح وزیرتاثیر بیشتری درکاهش نرخ خودرو داشته است.
کارشناس و تحلیلگر بازار خودرو درخصوص اعلام رضایت بانک مرکزی در خصوص واردات خودروی دست دوم نیز گفت: با توجه به اینکه بخش قابل ملاحظه ای از عدم واردات خودرو مرتبط با محدودیت های ارزی و عدم تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی برای واردات بود و بخش دیگری نیز ناشی از مصوبات مجلس بود که نشان داد با صادرات قطعات و تکنولوژی نمی توان خودرویی وارد کرد، لذا با تسهیل این موانع و لغو این طرح ها زمینه برای واردات خودرو باز شده است هر چند که همچنان محدودیت منابع ارزی به قوت خود باقی است.
رسول سلیمانی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه عموما منابع ارزی برای واردات خودروهای مونتاژی و نو وجود داشته است و برای این موارد دولت و بانک مرکزی برنامه ریزی هایی دارند قطعا برای واردات خودروی کار کرده هم طرح و برنامه ای در دستور کار دارند بنابراین می توان امیدوار بود که خودروی دست دوم با قیمت های پایین تر برای استفاده عموم مردم وارد کشور شود.
وی خاطر نشان کرد: علاوه بر این طرح هایی مثل مشوق صادراتی نیز می تواند موضوع ارز بری واردات خودرو را تا حدی حل کند، یعنی اگر دولت برای صادر کنندگان مشوق هایی بگذارد که در ازای بازگرداندن سریع ارز می توانند خودرو وارد کنند این موضوع هم به نفع صادر کننده است هم مصرف کننده، ضمن اینکه دغدغه مشکلات تخصیص ارزی واردات خودروی دست دوم نیز کاهش می یابد.
رسول سلیمانی افزود: طرح های دیگری نیز مثل صرفه جویی در قبال سوخت نیز ارائه شده که در ازای آن مجوز واردات خودرو صادر می شود این طرح نیز مشوقی برای سرمایه گذاری در این بخش است ضمن اینکه سرمایه گذار می تواند با صادرات سوخت صرفه جویی شده، خودرو وارد کند، بنابراین به نظر می رسد در تخصیص ارز واردات خودروی دست دوم بن بستی وجود ندارد فقط شفاف سازی و تسهیل ساز و کارهای وارداتی مساله بسیار مهم و پیشبرنده امر واردات خودروی دست دوم است.
نظر شما